Pasaulinio karo pradžia – automobilyje
Jei Jums reikėtų išrinkti patį svarbiausią XX amžiaus automobilį, kurį rinktumėte? Gal tai Ford T? Gal VW Beatle? O gal tai „Grӓf & Stift“?
Ko gero mažai žmonių girdėjo apie šį automobilį. O gaila. Būtent su šiuo automobiliu siejami įvykiai to, kas negrįžtamai pakeitė pasaulį, kuriame mes gyvename.
Dar 1907 metais verslininkas Willy Stift bei broliai Karlas ir Francas Grėfai (Grӓf) sukonstravo pirmąjį savo automobilį. Jau pačioje gamybos pradžioje išryškėjo naujojo gamintojo tikslai bei gamybos linija – orientuotis į prabangą ir visą kas išskirtina. Nenuostabu, jog išskirtinumą bei prabangą pastebėjo to meto turčiai, hercogai, didikai ir kiti asmenys, siekiantys pabrėžti savo išskirtinumą turtais.
1910 metais naują automobilį „Grӓf & Stift“ užsisakė ir 1911 metais jį gavo grafas Franzas fon Haraz (Franz von Harrach). Austrų hercogui buvo pagamintas ypač prabangus „Grӓf & Stift Double Phaeton“, modelis 28/32PS su 5,9 litrų darbinio tūrio, 4 cilindrų, 32 arklio galių varikliu, numeris Nr.287. Automobilis buvo šešiavietis, tamsiai žalios spalvos, viduje aptrauktas saffiano oda (mažai priežiūros reikalaujanti veršiuko oda), chromuotos detalės buvo paauksuotos.
Tarp priekinių ir galinių sėdynių įrengtos dvi susilankstančios kėdutės aptarnaujančiam personalui, ties kojomis buvo įrengta medinė dėžutė su ledukais gėrimams atšaldyti. Kaip tiems laikams automobilyje didžiulė naujiena – elektriniai, o ne karbidiniai žibintai. Grafas von Harazas nebuvo didelis kelionių automobiliu gerbėjas ir juo naudojosi ne per dažniausiai. Kuomet grafas sužinojo, jog Austrų-Vengrų ekshercogas Franz Ferdinand planuoja kelionę į Bosnijos miestą Sarajevą, jis su malonumu pasiūlė savąjį automobilį.
Na o toliau įvyko tai, ko niekas nei planavo, nei sapnavo baisiausiame košmare. 1914 metų liepos 28 dieną Sarajevo mieste eksherconas Franz Ferdinand bei jo sutuoktinė Sophie važiuojant minėtu automobiliu buvo užpulti ir apšaudyti devyniolikmečio Bosnijos nacionalisto Gavrilo Pricip‘o. Eksherconas Franz Ferdinand nuo patirtų sužalojimų mirė.
Serbijoje ir taip įtempta politinė situacija dar paaštrėjo, erchercogo mirtis paskatino nacionalistiškai nusiteikusius aktyvistus sukilti prieš vietinę valdžią. Diplomatinės intrigos ilgai netruko, kilo Austrijos-Vengrijos karas, Vokietija paskelbė karą Rusijai, Vokietijai karą paskelbė Prancūzija bei Anglija. Prasidėjo apokalipsė – pirmasis pasaulinis karas, nusinešęs milijonus gyvybių, sugriovęs žmonių gyvenimus, valstybes ir pasukusi gyvenimo kryptis kita linkme.
Bet grįžkime prie automobilio. Jo istorija tuo nesibaigė. Per kitus dvylika metų po F. Ferdinando mirties automobilis „Grӓf & Stift“ pakeitė penkiolika savininkų ir tapo trylikos nelaimingų atsitikimų priežastimi. Automobilio savininkas austrų generolas, išprotėjo ir pateko į psichiatrinę ligoninę. Kitas šio automobilio vairuotojas partrenkė du žmones ir įsirėžė į medį. Dar vienas automobilio savininkas nusižudė. Tačiau ir tai dar ne viskas! Jugoslavijos prezidentas, valdydamas minėtą automobilį, pateko į keturis nelaimingus atsitikimus, vieno iš kurių metu jis neteko rankos. O labiausiai nepasisekė paskutiniam savininkui: jis staiga prarado mašinos kontrolę, kai važiavo kartu su penkiais savo draugais. Visi jie žuvo.
Ar tai tikra ar žmonijos vaizduotė – spręsti kiekvienam atskirai.
Bet kuriuo atveju šiuo metu automobilis eksponuojamas gan tvirto stoto Vienos Karo muziejuje kartu su šautuvu, kuriuo buvo nužudytas erchercogas. Ir šiandien, pažiūrėjus į šį automobilį, galima pagalvoti apie tai, kaip iš mažos kibirkšties gali įsižiebti didžiulė liepsna, pakeičianti žmonių, valstybių ir viso pasaulio likimą.