Didžioji dauguma automobiliais besidominčių žmonių, jų paklausus kas buvo automobilizmo pradininkas nė nemirktelėjęs atsakytų, jog tai Henris Fordas. Ir tai iš dalies teisybė. Tačiau yra ir kita medalio pusė. H.Fordo automobiliai Ford T jei nebūtų konkurentų ko gero būtų gaminami ir po šiai dienai. Ačiū Dievui, taip nėra. Dėkoti turime Ford konkurentams, pirmiausiai Cadillac markės automobiliams. XX amžiaus pradžioje automobilius gamino ne tik Fordas, tačiau ir kitos kompanijos tokios kaip Dodge, Buick, Plymouth, Oakland, Nash, Cadillac ir dar daug kitų kompanijų.
Ford automobiliai buvo gaminami atsižvelgiant į kiekybinius reikalavimus ir jokiu būdu nekoncentruojant dėmesio į kokybinius niuansus. Tą suvokė kompanijos Cadillac įkūrėjas Henry Martyn Leland, kuris sumastė eilę naujovių, kurie šiai dienai tokie įprasti automobilyje, kad mes net nesusimąstome, jog taip gali būti, ir žinoma kažkada juk buvo, kitaip!
Pateikiame keletą Cadillac taikytų anų laikų naujovių
Kreivas starteris „keliasi“ į saloną
XX amžiaus pradžioje, norint užvesti automobilio variklį, pirmiausiai reikėjo kažkaip išjudinti variklio veleną, kad tas savo ruožtu išjudintų stūmoklius cilindruose ir po spaudimu įvyktų kuro-oro mišinio detonacija. Procesas gal ir nėra sudėtingas įgudusiam vairuotojui, tačiau naujokui – ir sunkus, ir pavojingas. Sukant kreivąjį starterį įvykdavo nemažai nelaimių, įvairių traumų, pirštų, rankų lūžių, o kai kuriais atvejais net mirtimi pasibaigusių incidentų. Žinoma, didelis nepatogumas, prieš sukant kreivąjį starterį – nepamiršti išjungti pavaras, nes priešingu atveju mašina nuvažiuos be vairuotojo ir dar pervažiavus jį patį. Esant didžiulei paklausai, Ford nesuko sau galvos dėl tokio dalyko tobulinimo, nes ir taip vos spėjama gaminti automobilius. O štai kompanija Cadillac suvokė, kad kreivas starteris negerai, jog tai baisiai nepatogu ir žinoma pavojinga. Cadillac inžinieriai sumąstė automobilio variklį užvesti iš vairuotojui įprastos darbo vietos, t.y. nuo vairuotojo sėdynes salone. Elektros starterį Cadillac užsakymu sukūrė ir 1912 metais į modelį Cadillac Model 30 įmontavo elektrinio starterio išradėjas Čarlzas Keteringas (Charles Franklin Kettering). Prie to pačio buvo sumontuota visa automobilio elektros sistema. Kaip ir viskas pradžioje, taip ir šis išradimas nebuvo ypač audringai priimtas. Ir tik tobulinimo eigoje viskas susidėliojo į savo vietas. Ford gamintojas greitai suprato el.starterio privalumus ir Ford T modeliuose jis pradedamas naudoti 1919 metais. Elektros sistema leido į eksploataciją „įvesti“ elektros lempas, t.y. kokybiškiau nušviesti kelią tamsoje.
Dalių unifikavimas
XX amžiaus pradžioje kiekvienas gamintas automobilis, nesvarbu ar jis serijinės – masinės gamybos, ar vienetinis, reikalavo atitinkamo konkretaus atidirbimo prie vieno modelio. Dėl to kiekviena detalė turėjo būti unikaliai pritaikyta konkrečiam modeliui. Cadillac valdytojas Henry Leland suvokė, jog tai nepatogu. O jei nepatogu, reiškia žmonės to nepirks. 1908 metais įvykusiame unifikavimo parodomosiose varžybose du Cadillac modeliai (kitais šaltiniais – netgi 3!) buvo išrinkti iki varžtelio, jų dalys sumaišytos ir po to vėl surinkti pilnavertiški automobiliai. Per tris dienas surinkus automobilius, jie dar papildomai įveikė 500 mylių atstumą. Po truputį Cadillac pradėjo asocijuotis su kokybės ženklu!
Pliusinio atsuktuvo panaudojimas
Pasirodo toks paprastas ir šiai dienai susimąstyti neverčiantis daiktas kaip pliusinis, ar dar kitaip kryžminis atsuktuvas ir žinoma kryžminės veržlių galvutės – Cadillac nuopelnas automobilizmo pramonėje. Įrodyta, jog pliusinės veržlės yra greičiau ir kokybiškiau prisukamos nei minusinės. Ilgai netruko, ir kiti automobilių kūrėjai perėmė šią technologiją.
Greičių dėžė
Nieko nuostabaus, jog besikuriant automobilinei pramonei, valdyti automobilį buvo ne pati lengviausia ir ko gero ne pati maloniausia procedūra. Pavyzdžiui, norint gauti teisę valdyti Ford T, reikėjo baigti specialius kursus. Greičių mechanizmas, kaip ir jo valdymas – sudėtingas ir ne visiems perprantamas dalykas. Cadillac suvokė, jog vairavimą reikia padaryti malonesniu, o tam reikia sugalvoti kaip padaryti valdymą paprastesniu. Ir sugalvojo! Cadillac pasiūlyti greičių dėžės mechanizmo principai naudojami ir po šiai dienai. Kaip ir viskas, pradžioje buvo netobula, tačiau laikas bei sistemingas mąstymas viską sustatė į savo vietas.
Kondicionierius
Kaip, kad daug kas pasakytų – galima važiuoti ir be jo. Aišku galima, tačiau ne aktyvios konkurencijos laikotarpiu, kuomet bet kokia komforto naujovė patampa būtinybe. Cadillac nors ir nebuvo tikrąja to žodžio prasme pionierius kondicionierių montavimo automobiliuose pradininkas, tačiau būtent ši kompanija padarė taip, jog kondicionierius taptų elementariu „standartiniu“ paketu kiekviename Cadillac modelyje. Pirmasis automobilis, bandęs įmontuoti kondicionierių buvo Packard automobilis. Tačiau Packard tai darė taip nevykusiai ir taip nerealiai brangiai, jog Cadillac viską reikėjo galvoti nuo pradžių. Ir sugalvojo! Net nereikėjo išlipti iš automobilio ir įjungti kondicionierių. Beje, klimato kontrolė – taip pat Cadillac nuopelnas.
Stogas
Kaip bebūtų keista, tačiau automobilio stogas, be kurio mes faktiškai šiai dienai neįsivaizduojame nei vieno automobilio, taip pat sumąstytas Cadillac kompanijos. Pirmasis Cadillac automobilinis su kieto pagrindo stogu buvo sumontuotas 1910 metais.
Priekinis stiklas
Taip, Cadillac ir čia buvo pirmieji, vietoj paprasto standartinio priekinio stiklo pradėję naudoti šiai dienai įprastus, kiek gaubtus, be vidinio perskyrimo priekinius stiklus. Tik po to, analogiškus stiklus pradėjo naudoti kiti JAV automobilių gamintojai.
Variklis V8
Žurnalas „Retromanai” Nr.10 numeryje rašė, jog V8 tai amerikietiškojo automobilio sinonimas. Iš ties taip ir yra. Tačiau ar buvo žinoma, jog V8 tipo variklį pirmieji sukonstravo Cadillac inžinieriai dar 1914 metais? Beje V16 tipo variklį į automobilį pirmieji įmontavo taip pat Cadillac.