EARZ – ritualinių paslaugų pradininkas

Besidomintys istoriniu transportu žino automobilius su abreviatūra „ERAZ“ (Jerevano automobilių gamykla, rus. Ереванский автомобильный завод). Tačiau neabejojame, jog tik labai maža dalis istorinio transporto gerbėjų žino automobilius su panašia abreviatūra – „EARZ“. EARZ – tai gamykla Ukrainoje, o jei tiksliau – Jenakijevo automobilių remonto gamykla (rus. Енакиевский авторемонтный завод). Jenakijevas randasi Ukrainoje, Donecko srityje. Ši gamykla pagrinde specializavusi … katafalkų gamyboje.

Automobilių remonto gamykla Jenakijeve pradėta 1956 m. kovą SSRS Metalurgijos ir chemijos pramonės įmonių statybos ministerijos Donecko automobilių transporto tresto Gorlovskio ATC centrinių automobilių remonto dirbtuvių pagrindu. Tuo metu gamykla vykdė savivarčių ZIS-MMZ-585 ir GAZ-93 kapitalinį remontą – iki 600 vienetų per metus. Taip pat buvo atliekamas kapitalinis ZIS-120 (ZIS-150) ir GAZ-51 variklių remontas – iki 2000 vnt. per metus. Tačiau XX amžiaus 7 dešimtmečio pradžioje kažkas iš valdininkų nusprendė, kad Jenakijevo gamykla būtų daug naudingesnė, jei ji taip pat užsiimtų autobusų KAVZ-651A ir PAZ-652 kapitaliniu remontu. Laikui bėgant paaiškėjo, kad autobusų kapitalinis remontas yra paklausesnis nei savivarčių, ir bus dar geriau, jei gamykla įsisavins nepriklausomą naujų EARZ-651A autobusų (to paties tipo kaip KAVZ-651A) gamybą.

Kartu su įprastų keleivinių autobusų gamyba Jenakijeve buvo sukurta modifikacija, skirta Donecko miesto ritualinėms paslaugoms. Anksčiau šiems tikslams buvo plačiai naudojami arkliniai vežimai, bortiniai automobiliai. To meto pažangi Donecko iniciatyva laidojimo ritualinių paslaugų srityje neliko nepastebėta. Ir tuomet visiems netikėtai paaiškėjo, kad didžiulėje Sovietinėje šalyje visiškai nėra specializuotos įmonės masinei tokių autobusų gamybai! Ir kadangi EARZ pirmasis ėmėsi šios veiklos, jai buvo uždegta žalia šviesa!

Iki XX am. 8 dešimtmečio pradžios įmonė turėjo dvi surinkimo linijas, galvanizavimo cechą, presą ir medienos apdirbimo liniją. Didėjant gamybos apimtims, keitėsi ir autobusų gamybos technologijos. Jei iš pradžių Jenakijevo autobusas buvo mediniu kėbulo ir kapitališkai suremontuoto sunkvežimio važiuokle, tai netrukus autobusai pradėti gaminti metaliniais kėbulais, naudojant štampuotus profilius ir elektrinį taškinį suvirinimą.

Transportavimui paruošti EARZ 654 su ištisine juoda juostele ant šono

O iš Gorkio gamyklos atvykdavo naujos važiuoklės. XX am. 8 dešimtmečio pradžioje atnaujinus gamybą, per metus buvo pagaminama 1800 paprastų autobusų ir 250 katafalkų.

Nuo paprastų autobusų jie skyrėsi ne tik juoda juostele kėbulo šonuose – tai tikrai buvo specializuotos transporto priemonės. Visų pirma, šie autobusai turėjo skirtingą vidaus išplanavimą su specialiais kreiptuvais bei ritiniais kėbule, idant palengvinti karsto pakrovimą. Privaloma buvo standi metalinė pertvara tarp vairuotojo ir autobuso keleivių salono. Tačiau tuo pat metu lydinčių asmenų įlipimas visgi buvo per šonines duris, t.y. faktiškai per aptvertą vairuotojo kabiną. Autobuse taip pat buvo numatytas specialus sanitarinis skyrius higienos priemonėms (šluostei, kibirui) autobuso valymui.

Ritualinių paslaugų autobuso vairuotojo vieta, atskirta specialia pertvarka

Autobusų EARZ-651A gamyba tęsėsi iki 1975 m., kol buvo pristatoma sunkvežimio GAZ-51A važiuoklė. Nuo 1975 m. EARZ pradėjo gauti naują važiuoklę GAZ-52-01. Nors GAZ 52 važiuoklė buvo kiek ilgesnė už GAZ 51, tačiau EARZ nekeitė nusistovėjusios autobusų kėbulų gamybos technologijos, o tiesiog pritaikė prie jos seną kėbulą. Puikiai matyti, jog ilgesnio GAZ 52 rėmo galinio tilto arka yra arčiau galo, nei, kad GAZ 51 rėmo atveju. Autobusas gavo indeksą EARZ-654. Tai iš ties nebuvo gražuolis. Tačiau kam tai tuomet rūpėjo? Devintojo dešimtmečio pradžioje autobuso važiuoklė vėl pasikeitė, Gorkio gamykla pradėjo siųsti GAZ-53A važiuokles. Pagal pramonės standartus autobusas oficialiai gavo naują EARZ-4934 indeksą, kuris praktiškai niekur nebuvo nurodytas. EARZ-4934 (EARZ-654) buvo gaminamas iki 1986 m., kai paaiškėjo, kad autobusas visais atžvilgiais yra pasenęs. Nepaisant to, paskutiniaisiais metais autobusų EARZ-654 gamyba siekė 220 vienetų per mėnesį, o trečdalis šio skaičiaus buvo pagaminta katafalko versijoje.

ERAZ 651A su metaliniu kėbulu

Kaip ir galima buvo tikėtis, 1990 metų permainų vėjai buvo negailestingi šiai gamyklai. Ji grįžo prie visų modelių ir modifikacijų autobusų, įskaitant KAvZ, PAZ, LAZ ir Ikarus, kapitalinio remonto. Šiandien EARZ užsiima įvairių automobilių ir autobusų remonto bei suvirinimo metalo konstrukcijų gamyba.

Na o mums, istorinės technikos gerbėjams tenka džiaugtis tuom, ką randame 🙂 Štai EARZ 654 likučiai, atrasti Lietuvoje 2022 m. lapkričio mėnesį.

Dalis informacijos parengta pasinaudojant www.gruzovikpress.ru medžiaga