Čekiškų automobilių „Praga“ pavadinimas emocijų šiandieniniam automobilininkui jau nekelia. Taip susiklostė, kad 1909 metais Prahoje pradėjusios gaminti iš pradžių lengvuosius, o vėliau – ir krovininius automobilius įmonės produkcija į Lietuvą pakliūdavo ganėtinai retai. Yra tiksliai žinoma, kad 1921 metais kariuomenė ugniagesių komandai buvo nupirktas naujas priešgaisrinis automobilis „Praga“, sėkmingai tarnavęs Kaune iki pat Antrojo pasaulinio karo pradžios. Veikiausiai tai buvo pirmasis šios markės automobilis Lietuvoje (ir tikriausiai vienintelis per visą tarpukario laikotarpį).
Antrą kartą automobiliai „Praga“ Lietuvos keliuose pasirodė po 1941 metų birželio 22-osios. Vokiečių kariuomenėje tada buvo nemažai Čekijoje pagamintos technikos. Keldami dulkes, vieškeliais riedėjo 7-osios vermachto tankų divizijos tankai „Praga“ TNHP, armijos sunkvežimiai „Praga RV“, pabūklus tempė įvairios galios vikšriniai traktoriai „Praga“.
Vėliau kartu su užnugario daliniais pasirodė masiškiausias ir populiariausias to meto trijų tonų (jei labai jau tiksliai – 2900 kg.) čekiškas sunkvežimis „Praga RN“. Gana nesudėtingos tradicinės konstrukcijos, varomas 3,5 litro darbo tūrio 6 cilindrų eilėje 68 AG variklio, jis buvo itin populiarus inžineriniuose „Organizacijos Todt“ daliniuose bei Trečiojo reicho „Darbo tarnybos“ (Reichsarbeitsdienst) transporto kolonose. Sunkvežimis atrodė gerokai moderniau nei dauguma vokiškų ar prancūziškų to meto mašinų – dar prieš Vokietijai užgrobiant Čekiją, ant senos 1934 metais sukonstruotos važiuoklės imta montuoti aptakių „amerikietiškų“ formų štampuotа kabinа, apdirbta medžiu. Priekinius ratus gaubė gilūs sparnai, variklio gaubtаs buvo suapvalintu priekiu. Taip „Praga“ stengėsi sukurti naują firminį savo lengvųjų bei krovininių automobilių įvaizdį. Vykusios konstrukcijos sunkvežimio „Praga RN“ licenciją spėjo įsigyti ir Jugoslavija, artėjančio karo akivaizdoje bandžiusi sukurti nacionalinę automobilių pramonę.
Taigi, karo metais per Lietuvą pervažiavo ne vienas šimtas įvairiausių Pragų. Modelį „RN“ Prahoje gamino iki 1943 metų. Tada pagamintus sunkvežimius lengva atpažinti iš apskrito stebėjimo liuko dešinėje kabinos stogo pusėje. O 1944 metais, vermachtui traukiantis, tarp vokiečių pamestų Lietuvos paplentėse kitų automobilių liko ir Pragų – tiek krovininių, tiek lengvųjų. Tas iš jų, kurios nesudegė apšaudytos ir nebuvo sutraiškytos tankų vikšrų, lietuviai mechanikai stengėsi prikelti iš numirusių, nes karo nusiaubtam kraštui labai reikėjo nors kokio autotransporto. Karo palikimo sunkvežimiai susidėvėjo ir Lietuvos keliuose jų neliko jau šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Anot garsaus Lietuvos auto-moto istorijos žinovo L.Suslavičiaus, valstybinėse automobilių inspekcijos kartotekose dar buvo registracijos kortelės, kurios leidžia tvirtinti, kad pirmaisiais pokario metais „Praga RN“ būta Vilkaviškio, Šakių rajonuose, Kaune. Beje, pačioje Čekoslovakijoje šio modelio Pragos buvo gaminamos iki 1953 metų pabaigos, o Jugoslavijoje, TAM gamykloje, jos išsilaikė ant konvejerio net iki 1962-jų.
Lietuvos istorinių transporto priemonių asociacijos „Retromobile“ narys Ramūnas Kardelis sunkvežimį Praga RN įsigijo 2008 metų pradžioje. Minėtas sunkvežimis buvo filmuojamas Holivudo filme „Defiance“ („Pasipriešinimas“), pasakojančiame istoriją apie išgelbėtus žydus II pasaulinio karo metais, jų pasipriešinimą. Sunkvežimis buvo paruoštas susprogdinimui ir/ar per atsitiktinumą ar dėl režisieriaus požiūrio – buvo nežymiai pakeistas siužetas ir mašina nebuvo susprogdinta. R.Kardelis su broliu Dariumi susprogdinimo mechanizmą nuiminėjo net dvi dienas. Broliai buvo sužavėti „minuotojų“ kruopščiu darbu, galybe įvairiausių laidų laidelių ir įtaisytu galingu pneumatiniu užtaisu, turėjusiu sunkvežimį pakelti į orą kelis metrus ir jį apversti. Džiugu, jog minėtas filmo autorių sumanymas nebuvo įgyvendintas, o pasibaigus filmavimui, automobilis atsidūrė asoc. „Retromobile“ nario garaže. Praga variklis be didesnio vargo buvo užvestas, mašina pirminiai aptvarkyta ir jau po dviejų mėnesių dalyvavo pirmajame savo oficialiajame renginyje Kaune – karinėje rekonstrukcijoje prie IX Forto, renginyje „Muziejų naktys“.
Klubo nariai surinkę kaip galima daugiau informacijos apie sunkvežimį, jo gamybos bei vystimosi istoriją, tikrą istorinį „vaizdą“ – ėmėsi Praga RN restauravimo darbų.
Džiaugiamės, jog Lietuvos padangėje bus išsaugotas ir pasiliks retas ir unikalus transporto istorijos liudytojas.
(Dalis medžiagos parengta pasinaudojus www.cargonews.lt informacija.)