„Driežas“ iš Čekoslovakijos

Čekoslovakijos valstybėje, susikūrusioje po I pasaulinio karo, gyvavo 3 stiprios transportą gaminančios kompanijos (na žinoma, neskaitant garsiųjų ir visiems puikiai žinomų motociklų JAWA ir kt.), tai – Škoda, Tatra bei Praga. Kiekviena iš jų paliko ryškų pėdsaką ne tik transporto istorijos puslapiuose bet ir karybos istorijoje. Savo laiku nacistinė Vokietija gan sėkmingai visas 3 įmones pajungė savo reikmėms, Škoda – lengvajam transportui, Tarta – savaeigiam, vikšriniam, o Praga – sunkvežimiams. Be abejo, kiekviena iš gamyklų dar papildomai gamino ir kitos paskirties transportą. Plačiai neišsiplečiant su Čekoslovakijos transportu, kiek apsistosime ties pokariniu karo pramonei gamintu automobiliu Praga, o jei dar tiksliau – ties Čekoslovakiška „Ještěrka”, kas išvertus reiškia – „Driežas“.

Štai kokį „Driežą“, asociacija „Retromobile“, įsigijo šaltą 2022 metų lapkričio mėnesį.

„Retromobile” driežas

Tai Praga PLDvK vz. 53/59, kiek vėliau gavęs pravardę „Ještěrka“ („Driežas“), sukurtas 1957 metais kaip savaeigis priešlėktuvinis pabūklas. Pagrindu šiam automobiliui paimtas Pragos gamykloje nuo 1953 metų pradėtas gaminti ir puikiai pasiteisinęs sunkvežimio Praga V3S pagrindas – važiuoklė, variklis ir visi kiti mazgai. Nuo sunkvežimio V3S buvo nuimta viskas, kas nėra susiję su šarvais ir vairuotojo bei ekipažo apsauga, bei sumontuota 30 milimetrų (2370 mm ilgio) sudvigubinta automatinė patranka. PLDvK išsišifruoja kaip: P-proti, L-letadlovy, Dv-oj, K-anon – priešlėktuvinė sudvejinta patranka (Anti-aircraft twin-cannon).

Praga V3S

Čekoslovakų sukurtas pabūklas pasirodė pakankamai vykęs produktas. Gamykla gavo užsakymų iš Egipto, Sirijos, Libijos, Irako, Kubos, Kongo, Zairo. Automobilis su visa įranga buvo aktyviai naudojamas Jugoslavijos karo veiksmuose 1991-2001 metais.

Čekijos kariuomenė šiuos automobilis visiškai nurašė 2003-2005 metais.

Praga PLDvK vz. 53/59
 

Techninės detalės:

Ilgis6,92 m
Plotis2,35 m
Aukštis2,59 m (2,95 su dėtuvėmis)
Kovos svoris10 300 kg
Patrankos svoris1 750 kg
Važiuoklė6 x 6
Variklis7412 cm3, Tatra T-912-2 (6 cilindrų oru aušinamas dyzelinas),
Galia 110 AG (81 kW) esant 2200 aps./min
Pavaros4 priekinės ir 2 atbulinės
Maksimalus greitis60 km/val
Kuro talpa120 l
Atstumas500 km
Prošvaisa0,4 m
Vertikali kliūtis0,46 m
Tranšėjos0,69 m
Forsavimo gylis0,8 m
Efektyvumas3 km šaudymo nuotolis

Pabūklas M53 iššauna 30×210 šovinių. M53/59 pabūklai tiekiami su 50 šovinių dėtuvėmis. Kiekvieno pabūklo ugnies greitis yra nuo 450 iki 500 šovinių per minutę. Tačiau paprastai būdavo 150 šovinių per minutę. Buvo gabenama nuo 600 iki 800 šovinių. 

Ekipažą sudarė: vairuotojas, šaulys-vadas, du kareiviai. Kabina apsaugota 10 mm plieniniais lakštais.

Transporto priemonėje nėra radaro. Jis nukreiptas tik per optinius taikiklius, todėl jis veiksmingas tik dienos metu ir giedru oru. 

Be to, visą bokštelio agregatą galima nuleisti rampa ir naudoti stacionariai ant žemės.

Automobilis į gamybos liniją pajudėjo 1959 metais ir buvo gaminamas ne taip jau trumpai, net iki 1978‘ųjų.

Automobilio kovinė parengtis visiškai panaikinta, ginklai demilitarizuoti (deaktyvuoti) ir pagal paskirtį visiškai netinkami naudoti. Automobilį asoc. „Retromobile“ demonstruos savo muziejuose edukaciniais bei pažintiniais tikslais.

______________________

Beje, tai jau antrasis Praga automobilis „Retromobile” kolekcijoje. Apie pirmąjį, dar II pasaulinio karo laikų, skaitykite čia.